Helsedirektoratet har i en rekke uttalelser vært tydelige på at dagens lovverk ikke åpner for ubetjent salg av alkoholholdig drikk. KAS forstår godt at for noen aktører kan det å drive ubetjent/fjernbetjent butikk være den eneste måten å overleve på og heier selvsagt frem bærekraftige tilbud til befolkningen.
Det er ikke den ubetjente butikken i seg selv som ikke kan få bevilling. Utfordringen kommer når butikkene ønsker å selge alkohol uten at det er fysisk betjening tilstede. Her er alkohollovens bestemmelser om at det ikke skal selges til personer som er åpenbart påvirket avgjørende.
Helsedirektoratets vurdering knyttet til ubetjent salg er pr. d.d. at:
- En forsvarlig og nødvendig vurdering av ruspåvirkning krever både fysisk observasjon av og kommunikasjon med personen.
- Det vil ikke være mulig å foreta en forsvarlig vurdering av ruspåvirkning uten selgers fysiske tilstedeværelse.
- Kontroll av ruspåvirkning kan ikke gjøres ved tekniske løsninger, f.eks. kommunikasjon og overvåkning via kamera, noe annet vil kreve lovendring.
Vurderingen ovenfor er hjemlet i alkohollovens § 1-5 og § 8-11, samt i alkoholforskrifents § 3-1; Det er forbudt å selge eller utlevere alkoholholdig drikk opp til 4,7 volumprosent til personer under 18 år og personer som er åpenbart påvirket av rusmidler.
Dette er det rettslige utgangspunktet vi som saksbehandlere og kommunen som bevillingsmyndighet må forholde seg til, også får vi følge med om det blir noen endringer i lovverket etterhvert. Det ligger derfor ikke innenfor den kommunale skjønnsfrihet å vurdere at det kan innvilges bevilling til salg av alkohol i ubetjent butikk.
Det er mange begrep som er i omløp i denne problemstillingen, men slik vi ser det er kjernen det fysisk ubetjente salget av alkoholholdig drikk. Helsedirektoratets uttalelser under konferanse og webinar er en helt tydelig lovfortolkning om at det “må være ansatte tilstede i butikken når det foregår salg av alkohol”.
Så hva gjør vi saksbehandlere når vi står i situasjonen med at det allerede er gitt bevilling til fysisk ubetjent salg gjennom vedtak om salgsbevilling til ubetjent butikk?
Dette og flere av problemstillingene vil være tema under vår digitale kaffekopp den 12. desember. Vi inviterer alle offentlig ansatte innenfor alkoholfagfeltet til å delta på den.
I foreningens forum (for våre medlemmer) er det også åpent for drøftelser og hjelp til utforming av
- Hvordan kan en sette vilkår som gjør at ubetjente butikker kan selge alkohol?
- Hvordan utformer en slike vedtak?
KAS er også kjent med at Kommunal- og distrikts departementet har utfordret Distriktssenteret til utarbeidelse av et notat om alkoholsalg i fjernbetjente butikker og forhold til alkoholloven: «Notatet skal endelig drøfte hvorvidt denne type fjernbetjent salg per definisjon er i overensstemmelse med alkohollovens prinsipper, forutsatt at de teknologiske løsningene ivaretar hensynene bak lovkravene ovenfor.»
Notatet skal sammenligne fjernbetjente løsninger med fysisk betjente butikker og redegjøre for om løsningene er i tråd med alkoholloven og andre relevante forskrifter, inkludert GDPR. Det skal også drøftes om fjernbetjent salg er i overensstemmelse med alkohollovens prinsipper, forutsatt at teknologiske løsninger ivaretar lovkravene.
Liberty Now sendte 25. okotber ut et brev til alle landets kommuner mfl. hvor
KAS åpner ikke for kommentarer under denne artikkelen men oppfordrer våre medlemmer til å benytte forumets funksjonalitet til videre drøftninger.
- Lovlighetskontroll Statsforvalter i Rogaland
Statsforvalteren i Rogaland kjente den 18.11.24 Stavanger formannsskaps vedtak knyttet til salgsbevilling for ubetjent ølsalg ugyldig og opphevet dette etter lovlighetskontroll. Krav om lovlighetskontroll kom fra kommunestyremedelemmer med generell begrunnelse i Helsedirektoratets uttalelse om salg fra ubetjent butikk den 22.10.2012. KI generert oppsummering av vedtaket:
Saken omhandler en lovlighetskontroll av Stavanger kommune sitt vedtak om salgsbevilling for Coop Extra Østhusvik hvor kommunen ønsket å sette som vilkår at «Stavanger kommune ønsker å sette et premiss om at de som skal være selvbetjent ølutsalg skal være i Merkur ordningen.». Statsforvalteren opphever kommunens vedtak, med henvisning til kommuneloven § 27-3 fjerde avsnitt. Bakgrunnen for saken er at formannskapet i Stavanger kommune vedtok at butikker som skal ha selvbetjent ølutsalg må være en del av Merkur-ordningen. Dette vedtaket ble utfordret av flere kommunestyremedlemmer som krevde en lovlighetskontroll.
Statsforvalteren vurderte at den teknologiske løsningen som Coop Extra Østhusvik bruker for selvbetjent salg av alkohol ikke er tilstrekkelig for å sikre at alkoholloven overholdes, spesielt med hensyn til å forhindre salg til åpenbart påvirkede personer. Det ble også påpekt at det ikke er tillatt med salg av alkoholholdig drikk fra ubetjent butikk uten fysisk tilstedeværelse av en ansatt for å vurdere kundens påvirkningsgrad.
Vedtak -SFRO- Lovlighetskontroll - Stavanger - salgsbevilling - Coop Extra Østhusvik.pdf
- Lovlighetskontroll Statsforvalter i Vestfold og Telemark
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har 28.10.2024 behandlet en lovlighetsklage fra mindretallet i bystyret i Porsgrunn. Klagen ble sendt til statsforvalter etter at bystyret ga salgsbevilling for ubetjent salg, hvorledes også dette vedtaket ble kjent ugyldig. KI generert oppsummering av vedtaket:
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark opphever kommunens vedtak, med henvisning til kommuneloven § 27-3 fjerde ledd. Bakgrunnen for saken er at Porsgrunn kommune mottok en søknad fra Sandøya Handelshus om salgsbevilling for ubetjent salg av alkoholholdig drikk i selvbetjent butikk. Helsedirektoratet har vært tydelige på at gjeldende lovverk ikke tillater ubetjent salg av alkoholholdig drikk i selvbetjent butikk, og ønsket derfor å løfte saken til politisk behandling.
Statsforvalteren vurderte at den teknologiske løsningen som Sandøya Handelshus bruker for selvbetjent salg av alkohol ikke er tilstrekkelig for å sikre at alkoholloven overholdes, spesielt med hensyn til å forhindre salg til åpenbart påvirkede personer. Det ble også påpekt at det ikke er tillatt med salg av alkoholholdig drikk fra ubetjent butikk uten fysisk tilstedeværelse av en ansatt for å vurdere kundens påvirkningsgrad.