Flere av styremedlemmene i KAS har hatt gleden av å delta i Helsedirektoratets utredningsarbeid på alkoholområdet, og rett før påske kom beskjeden om at rapporten fra et års innsiktsarbeid er ferdigstilt.
Litt tregt synes du kansjke? Nja- med så omfattende prosesser og mange involverte må det grundig innsiktsarbeid til. Rapporten legger grunnlaget for videre prosess med det som først ble belyst i 2015. Vi som er saksbehandlere på dette området kjenner kan kanskje kjenne frustrasjon for at dette tar tid, men så omfattende arbeidet, og det faktum at helsedirektoratet nå har satt seg i førersetet fortjener applaus og støtte. Dette prosjektet heier vi frem.

Utredningen ble igangsatt våren 2024 og tar for seg utfordringer knyttet til alkoholloven, serveringsloven og særavgifts forskriften. Regelverket er komplekst, lite harmonisert og dårlig tilpasset digitalisering. Dette skaper store byrder for både søkere og saksbehandlere.
Fire hovedproblemområder er identifisert
-Manglende brukervennlighet i søknadsprosessen – fører til ufullstendige søknader og forsinkelser.
-Ineffektiv høringsprosess – preget av manuelle rutiner og manglende standardisering.
-Manglende nasjonal oversikt over bevillinger – gjør tilsyn og kontroll vanskelig.
-Lite systemstøtte i saksbehandlingen som gir risiko for feil og ulik praksis.
Veien videre – anbefalte tiltak
Helsedirektoratet foreslår en stegvis satsning med 25 prioriterte tiltak, hvorav 10 er identifisert som «lavthengende frukter» som kan gi rask gevinst. Disse inkluderer:
-Regelverksforenkling og harmonisering
-Bedre veiledning og klart språk i kommunikasjon
-Økt kompetanse hos søkere og saksbehandlere
-Gjenbruk av data og automatisering av prosesser
-Bedre integrasjon med Tobakks- og bevillingsregisteret (TBR)
Målet er å utvikle en nasjonal portal for søknader og en modulbasert prosess- og beslutningsstøtte for saksbehandling.
For å lykkes må arbeidet ha
-Tverrsektoriell forankring og samarbeid mellom departementer og forvaltningsnivåer
-Tydelig ledelse og koordinering
-Tilgang på riktig kompetanse og finansiering
-Bruk av nasjonale fellesløsninger og digitaliseringsprinsipper
- Rapporten kan leses i helhet her
Rapporten kan leses i helhet her
Rapport; Veien til en smidigere brukerreise_.pdf
Rapporten ligger lett tilgjengelig i brukervennlig digitalt format her: Veien til en smidigere brukerreise for forvaltningen og næringslivet – Helsedirektoratets utredning på alkoholområdet - Helsedirektoratet
Arbeidet videreføres blant annet som et Stimulab-prosjekt
Stimulab er en ordning som støtter innovasjon i offentlig sektor med mål om å utvikle bedre tjenester for innbyggere og mer effektiv forvaltning. Stimulab er et samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet og Design og Arkitektur Norge (DOGA).
Prosjektet med forenkling av brukerreise for forvaltning og næringsliv videreføres som et av tre Stimulab prosjekter for 2025 som alle omtales å være spydspisser for brukersentrert innovasjon. Prosjektet viser potensialet som ligger i nytenking og tverrsektorielt samarbeid.
Stimulab-prosjektet skal bygge på en nylig gjennomført utredning og gir mulighet til å teste nye arbeidsmetoder og samarbeidsformer som bryter sektorgrenser. Helsedirektoratet samarbeider med kommuner, statsforvaltere og andre relevante statlige virksomheter. Målet er å få innovasjonskraft inn i regelverksutviklingen – og for å forenkle og effektivisere prosessene og realisere betydelige gevinster for næringslivet, kommune og stat.
– Stimulab-prosjektene viser gang på gang at man kan få store resultater uten store midler. Når man tar utgangspunkt i brukerne og tenker nytt om hvordan man løser oppgavene sine, gir det mye tilbake til både innbyggerne – som får bedre tjenester, og til virksomhetene – som får gjort ting mer effektivt, sier direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.